Spiga

Веб-аналітика – перспективи розвитку в Україні

веб-аналітика

На Заході веб-аналітика розглядається як зростаючий і багатообіцяючий ринок. Згідно із прогнозом Forrester, у США в 2014 році представники різних галузей бізнесу затратять 953 мільйона доларів на сервіси й послуги веб-аналітики. За даними дослідницької компанії, щорічний ріст обсягів ринку складе 17%.

Серед західних компаній приблизно три чверті працювали з тими або іншими сервисами веб-аналітики. Більшість із них звертаються до безкоштовних технологій. Ринок же, головним чином, зможе рости за рахунок платних послуг по інструментах веб-аналітики (консультацій, навчання й ін.). Передбачається, що інструменти веб-аналітики будуть згодом інтегруватися з іншими інструментами для роботи маркетологів.

Розвиток ринку веб-аналітики у нас


У цей час говорити про ринок веб-аналітики в Україні, звичайно, ще рано. На ринку присутні світові лідери, наприклад, компанія Google, що надає й регулярно обновляє свій безкоштовний сервіс веб-аналітики - Google Analytіcs. Із квітня 2009 року компанія Яндекс оголосила про запуск їхньої системи Яндекс.Метрика в загальний доступ (раніше дана система була доступна тільки рекламодавцям Яндекс.Директ).

Різні платні західні системи веб-аналітики починають виходити на російський ринок. Наприклад, американська система AdWatcher.com - система веб-аналітики й аналізу клікфрода в рекламних кампаніях - запускає російськомовну версію сервісу AdWatcher.ru. Фінська система веб-аналітики snoobі.com теж у цей час виходить на російський ринок. Є інші приклади.

Також у рунеті з'являються клони західних сервисов веб-аналітики, наприклад, недавно корпорація РБС випустила сервіс WebVіsor, що створений за зразком західного сервісу ClіckTale.

Ситуація з веб-аналітикою настільки поки непроста, що людям доводиться пояснювати, що веб-аналітика й статистика - різні речі. Дуже часто доводиться зіштовхуватися із фразами на зразок "навіщо нам послуги веб-аналітики, у нас уже років 5 як лічильник статистики стоїть". Те ж стосується й курсів по веб-аналітиці, часто доводиться чути фрази "чому там учитися? - Хосты, хіти, рефералы..."

Якщо взяти західний досвід, наприклад, консультації по Google Analytіcs у компанії ROіRevolutіon коштує від 1500 дол. США.

Ринок веб-аналітики перебуває в стадії осмислення й тільки планує переходити в стадію формування.

По грошовому обсягу ринку веб-аналітики рунета досліджень поки не проводилося. Послуги з веб-аналітики замовляють відсотків 20-25% від всіх замовників просування сайту.

На чому заробляють сервіси веб-аналітики



Власники сервисів веб-аналітики хочуть, безперечно, окупити свої інвестиції. Присутність на ринку таких безкоштовних і популярних з розкрученим ім'ям сервисів як Google Analytіcs й Яндекс.Метрика, на перший погляд, не залишає шансів для платних сервисів.

Однак подивимося на західні системи. Кожна з них намагається протиставити конкурентові-лідерові свої особливості, за які користувачі й готові платити гроші. Наприклад, AdWatcher дозволяє проводити аналіз кожного відвідувача із глибиною до ІP адреси в режимі реального часу (Google Analytіcs не дозволяє бачити ІP адреси користувачів, а дані для аналізу надаються із затримкою 24-36 годин). Більше того, крім веб-аналітики, AdWatcher дозволяє аналізувати й боротися із шахрайськими кліками в мережах контекстної реклами (клікфрод), а також дозволяє аналізувати ефективність партнерських програм і т.п.

Система Snoobі дозволяє будувати звіти й графіки теж у режимі реального часу, причому, накладення фільтрів ніяк не впливає на загальну базу статистичних даних (в Google Analytіcs якщо ви встановлюєте на профіль певний фільтр, то повноцінних даних по всіх відвідувачах ви вже в цьому профілі не побачите). Snoobі дозволяє швидко набудовувати ті фільтри, які необхідні в процесі аналізу, а потім знімати їх і повертатися до повної картини даних.

Так сам Google, що надає у всіх країнах безкоштовний інструмент веб-аналітики Google Analytіcs, має платний інструмент Urchіn, ліцензія на який коштує близько 3000 доларів.

І хоча система Google Analytіcs побудована на базі Urchіn, між ними існує ряд істотних розходжень, наприклад:


  • Google Analytіcs реєструє перегляд сторінки, тільки коли на серверах Google виконується файл JavaScrіpt.
  • Google Analytіcs не реєструє перегляди сторінок тими користувачами, у яких виключений JavaScrіpt, тоді як Urchіn за допомогою методу ІP+UserAgent ці перегляди фіксує.
  • Google Analytіcs реєструє тільки ті перегляди сторінок, яким привласнений код статусу 200. Програма Urchіn, що використовує метод відстеження ІP+UserAgent, реєструє перегляди з кодом статусу 2xx, 302 або 304.
  • Google Analytіcs зберігає інформацію про ваших відвідувачів тільки протягом 25 місяців, потім інформація губиться. Якщо ви хочете провести аналіз за більший період, вам доведеться придбати пакет Urchіn й імпортувати в нього дані.

Зрозуміло, що більшості досить інструментарію, надаваного Google Analytіcs, деяким досить інструментарію, надаваного лічильниками статистики, але однаково знайдуться ті, кому буде потрібно більше інформації або іншої інформації або швидше їм потрібно одержати цю інформацію й т.п. От вони і є користувачами платних сервісів. Якщо вони не доступні в рунете, багато хто вже користуються західними розробками. Приміром , великі інтернет-магазини, такі як Ozon, використовують дуже дорогі західні системи веб-аналітики такі як Omnіture Sіte Catalyst.

Західні великі компанії, зрозуміло, на крок попереду, тому готові платити, а от чи зможуть сервіси веб-аналітики заробити в рунеті? На думку директора по розвитку агентства контекстної реклами іConText Тимофія Путинцева, "сервисы платних послуг, безсумнівно, приживуться, тільки вони повинні бути не річчю в собі, а реально корисними інструментами, що надають якісь більше корисні дані, чим безкоштовні аналоги".

Розвиток веб-аналітики не замінить эспертів-маркетологів


Веб-аналітика не може замінити платні послуги оптимізаторів. Вона може показати, по яких ключових фразах варто оптимізовуватися, а по яким ні. "Веб-аналітика вимагає експертних висновків й уміння перетворювати отримані дані в конкретні дії. Навряд чи користувачі аналітичних інструментів раптом перетворяться в експертів" - коментує Тимофій Путинцев.

Веб-аналітику, проте , навіть багато SEO-фахівців недооцінюють. Ефективність просування відбивається не тільки й не стільки в позиціях по конкретному запиту, скільки в тій різнобічній інформації, яку можна простежити по звітах веб-аналітичних сервісів. Якщо подивитися звіти, які відправляють американські SEO-компанії своїм замовникам, можна побачити в них 99% даних по веб-аналітиці.

На закінчення можна сказати, що перш ніж в Україні можна буде говорити про ринок веб-аналітики, нам потрібно ще активно насичувати інтернет інформацією із цього питання. Можливо, тенденція освоєння веб-аналітики стимулюється світовою фінансовою кризою, коли рекламодавці змушені рахувати свої гроші, і оптимізувати всі наявні витрати, не знижуючи ефективності реклами.

Олексій Яковлев, керівник проекту SEO-Study.ru

0 коммент.:

Дописати коментар